Hopp til hovedinnhold
Hopp til søkeboks
Hopp over båndkommandoer
Logg på

Motivasjon og atferdsendring

Amundsen, Ann-Mari Endret:26.10.2016 10:42

Alle har en motivasjon

Alle har vi vaner og handlinger som vi er i ulik grad motivert for å endre. Gjennom samtalen med våre ansatte finner vi ut hvor i endringshjulet du er og hvilke tiltak som da vil virke for deg på nåværende tidspunkt.

Vi kan hjelpe deg

Våre ansatte er kurset i Motiverende​ intervju Endringsfokusert rådgiving, atferdsendring og hvordan de kan stimulere til helsefremmende atferd. Vi kan hjelpe deg i gang med å endre livsstil.

Dette kan du tenke gjennom

  • Hva motiverer deg?
  • Hva dine grunner for endring?
  • Har du tidligere erfaringer som du kan dra nytte av? Hva skal bidra til at du klarer det denne gangen? Ofte må flere forsøk til for å lykkes. Bruker du alle forsøkene konstruktivt, vil det gå bedre for hver gang.
  • Hva er: 
    • Fordeler ved å bevare vanen? Hva er bra med situasjonen slik den er nå?
    • Ulemper ved å bevare levevanen? Hva er mindre bra med situasjonen nå?
    • Ulemper ved å endre levevanen? 
    • Fordeler ved å endre levevanen. Hva oppnår du ved å endre levevanen?

Vær oppmerksom på at

  • Endring av vaner
    • Tar tid
    • Krever innsats
    • Forutsetter du erkjenner situasjonen og bestemmer deg

Ta små skritt av gangen og får med deg endringene du faktisk gjør! Gjerne skriv logg.

Vårt utgangspunkt

  • Vi endrer oss av egne grunner; vi respekterer deg og dine grunner
  • Det passer aldri helt å endre seg; det må tilpasses situasjonen du er i
  • Må man være 100% motivert for endring?
  • Vi både vil og vil ikke. Det er grunner til at vi gjør som vi gjør, og det er helt greit! Alt må ikke kuttes ut, kanskje vi heller kan legge til noe?
  • Alle kan få til noe

Det er lurt å sett SMARTE mål

S pesifikt «Gå 15 min daglig», fremfor «Trene mer»
M ålbart Det må kunne måles for å kunne oppnås
A kseptabelt «Trene 1 t daglig» er ikke akseptabelt for alle .
R ealistisk Ikke for mye på en gang.
T idfestet «De neste tre månedene», fremfor «Resten av livet”. Eller del opp i kortsiktige og langsiktige mål.
E valuering. Stopp med jevne mellomrom å lær av dine erfaringer og bruk det konstruktivt på veien videre.

«Folk påvirkes i større grad av årsaker og argumenter de har oppdaget selv, enn slike som andre har oppdaget!» (Pascal) 

Opprettet: 29.01.2014 14:02