Hopp til hovedinnhold
Hopp til søkeboks
Hopp over båndkommandoer
Logg på

Barnevernstjenesten

Amundsen, Ann-Mari Endret:15.11.2016 11:19

​​Når barnet på grunn av forholdene i hjemmet eller av andre grunner har særlig behov for det, skal barnevernstjenesten sørge for å sette i verk hjelpetiltak for barnet og familien. Råd og veiledning, støttekontakt, besøkshjem og familieråd er eksempler på slike hjelpetiltak som kan gis. Formidling av plass i fosterhjem eller på institusjon er andre tiltak som kan settes inn. Det er barnets beste som er styrende for hvilket tiltak som skal gis.  

Melding til Barnevernet

En melding til barnevernstjenesten er informasjon om at et barn kan ha det vanskelig. Det kreves ikke at personen som melder saken har observert det som meldingen refererer til, men vedkommende bør kunne identifisere kilden til informasjonen. Et rykte anses ikke som en melding.

Barnevernstjenesten skal:

  • Henlegge meldingen hvis den er åpenbart grunnløs
  • Starte undersøkelse dersom det er rimelig grunn til å anta at det er behov for hjelpetiltak
  • Henlegge meldingen hvis lovens vilkår ikke er oppfylt

 Alarmtelefon - barn og unge


Ring gratis: 116 111
SMS: 417 16 111
Fra utlandet: +47 954 11 755

Åpen hverdager kl. 15:00-08:00, døgnåpen helger og helligdager.
www.116111.no

Vakttelefon

​32 25 12 60​ / 926 522 ​88​

Kontaktinformasjon

Barnevernet

Rådhuset
3300 Hokksund
Tlf. 32 25 12 60
E-post: Barnevernstjenesten

Åpningstider finner du her

 

Lenker

Barnevakten.no

Barneombudet 

Kors på halsen

Voksne for barn

 

Tjenester 

Hjelpetiltak fra barneverntjenesten

Melding til barneverntjenesten

Omsorgsovertakelse av barn

Tannhelsetjeneste 

Opprettet: 09.10.2013 10:04