Vannmåleravlesning

Varsel vil bli sendt som SMS fra et nummer med 14 siffer. Det er ikke et telefonnummer, men en unik kode som identifiserer at svaret går tilbake på rett måler. Finnes ikke mobilnummer tilgjengelig vil det sendes avlesningskort via Altinn. Du må lese av vannmåleren din uansett om du har digital eller mekanisk vannmåler.  

Har du eller har du hatt defekt vannmåler

Vi har dessverre noen utfordringer rundt en del av de nye digitale vannmålerne. Mange av de har blitt defekte, og man får ikke avlest disse. Utskiftningen av nye målere har tatt lenger tid enn antatt på grunn av forhold vi ikke kan styre. Det har blant annet vært utfordringer med å fremskaffe erstatningsmålere.

Har du fått ny vannmåler siden forrige avlesning, må denne leses av når du mottar SMS om avlesning. Har du to målere og en av de er defekt, vil det bli stipulert ett forbruk på den defekte vannmåleren basert på forrige avlesning eller stipulering.

Har du ikke fått byttet den defekte vannmåleren, vil det bli stipulert forbruk frem til ny måler er montert.

Om du har vannmåler som har blitt defekt siden forrige avlesning, må du gi oss snarlig beskjed på epost va.faktura@ovre-eiker.kommune.no eller du kan ringe oss på telefon 32 25 10 00.

Det er Drammen Rørservice som har ansvar for å bytte defekte vannmålere på vegne av kommunen, og de vil sende en SMS for å avtale utskifting. 

Gjennomføring av avlesning

Varsel om avlesning av vannmåler sendes ut tre ganger i året, ca midten av april, midten av august, og i starten av desember.  Du leser av vannmålerstanden og melder dette til kommunen på følgende måter. Hvordan du skal registrere vannmåleravlesningen, avhenger om du har mottatt SMS eller avlesningskort. Se en bildeforklaring av hvordan du leser av tallene på ende av de ulike vannmålere. (PDF, 648 kB)

Hva skjer hvis du ikke leser av vannmåleren?

Vi bruker innmeldt målerstand som grunnlag for beregning av forbruk for fakturering. Dersom vi ikke mottar avlesning blir forbruket stipulert til 0. Det betyr ikke at kostnadene dine forsvinner men du vil få en høyere faktura ved neste avlesning.

Har du spørsmål?

Har du spørsmål eller er usikker på hvordan du skal lese av vannmåleren, ta kontakt på telefon 32 25 10 00.